Dag 2 en 3, reis van Jakarta naar Bandung en dagje op pad.

6 mei 2019 - Bandung, Indonesië

O5-05-2019

Een reis dag. We vertrekken vandaag van Jakarta met de trein naar Bandung. De grote drukke stad achterlaten voor een iets kleiner drukke stad. Vroeg uit bed snel ontbeten en in een rap tempo richting de trein aangezien deze al om 07:15 zal vertrekken. Eenmaal op het station aangekomen hadden we redelijk snel een kaartje in bezit en konden we naar de trein. We hadden een kaartje voor de ‘’Eksekutif’’ klasse. Dit houdt in met airco, goed plekken met beenruimte en een wc in de wagon. De trein vertrok gelukkig stipt 07:15 dus dat was mooi. Onderweg hebben wij onze ogen uit zitten kijken naar de ongerepte natuur, theeplantages en de huizen waar de trein vlak langs rijdt. Precies volgens schema was de trein om 10:30 in Bandung. Toen wij hier uitstapte wist Suus niet zo goed wat ze mee maakte. Ze voelde zich een beetje een popster. Iedereen die er liep keek om, stootte iemand aan en zaten ons aan te staren. Ik had er niet zo’n last van maar Suus was blij da ze uit het trein station was. We hebben hier een taxi genomen naar ons hotel. Beetje fancy hotel, niet zo oud nog en met een trendy koffiebar. In de middag zijn we even door Bandung centrum gaan lopen en hebben we bij een bar wat gedronken. Toen we ons drankje kregen werd ons verzocht om naar boven te verhuizen, dit vanwege de ramadan. We raakte aan de praat met de barman, en die bood ons aan om morgen te gaan gidsen met een chauffeur naar het zuiden en daar de leuke plekjes te laten zien. Witte krater, Hot Springs en een grote theeplantage. Na nog een tijdje met hem gesproken te hebben, stond er een afspraak voor morgen ochtend 07:00 uur. Dit betekende dus weer vroeg uit  bed en zijn we dus ook maar terug naar het hotel gegaan om te slapen.

06-05-2019

Wij zaten stipt 07:00 klaar. Echter geen gids met chauffeur. Na 10 minuutjes wachten kreeg Suus een whats app bericht van hem dat ze onderweg waren en het niet lang meer duurde. Eenmaal in de auto veel met hem zitten kletsen over de verschillen in Indonesië ten opzichte van ons in Nederland. Hier kom ik later op terug. Eenmaal aangekomen bij de Witte Krater, moesten we nog een stuk omhoog lopen naar het uitzichtpunt. Toen wij hier aan kwamen kregen we toch wel een beetje een magische gevoel. De rust, de stilte en dan dat prachtige uitzicht over de krater. Hier wat foto’s gemaakt, alle indrukken tot ons genomen en konden we nu daadwerkelijk naar het water toe lopen. Het heet dus een witte krater, deze zit vol met water en er drijft een laagje zwavel op. Het stonk hier dus letterlijk naar mijn zijn werk. We hebben het water ook nog even aangeraakt en deze was lekker warm. Hierna zijn we door gereden naar de Hot Springs.

Na een kleine klim naar boven, kwamen we aan in een klein valleitje  aan met weer de zwavel geur en stoom pluimen. Hier waren de Hot Springs. We hebben hier een rondje gelopen, de gids liet ons zien dat hier koude en warme stromen water liepen. Heel bizar was dit, bij de ene kon je je hand haast niet insteken en de andere was gewoon koud. Hij liet ons een plek zien waar je modder kon pakken uit de warm water stroom. Hij zei dat we deze modder als masker op konden doen, Suus en ik keken elkaar wat vreemd aan en zagen hem al smeren. Dus dachten wij, dat moeten we dan ook maar proberen. Zie de foto. Ik ben de echte hot spring nog in gegaan deze was lekker warm!

We zijn de auto weer ingegaan en richting een mini boerderij gereden waar ze alleen herten hadden. Die hebben we wat wortels gegeven en wat foto’s van gemaakt en door gereden naar een soort Kinder speel park. Hier was een groot meer, met een restaurant waar we konden lunchen. Dit restaurant was een soort boot boven op een heuvel. Echter was deze helaas dicht. Beneden het meer moesten we ons naam nog in een steen krassen want dit zou geluk brengen. Suus en ik lieten nu een beetje doorschemeren dat we het wel welletjes vonden en we graag terug naar het hotel zouden gaan. Dit was dan ook nog anderhalf uur rijden. Op de terug weg stopte we nog bij een mini boerderij langs de weg waar ze de Kopi Luwak hebben. Juist de at die koffie kakt. Deze wilde ik graag even proberen, en wat was dat bakje uitgescheten koffie lekker zeg! Klein pakje voor thuis meegenomen en hup weer de auto in. Omdat onze gids en de chauffeur aan de ramadan doen, hadden ze heel de dag niks gegeten en gedronken. Dit gaat je natuurlijk opbreken, dus Suus zegt ineens: volgens mij valt die in slaap. Wij tegen onze gids gezegd dat die hem maar aan de praat moest houden of stoppen( chauffeur spreek geen Engels) Suus en ik hebben de terug reis met spanning en af en toe een harde hoest overleefd.

Nu even over onze gids, de kenners onder ons zullen hem zien als de Aziatische ‘’Howlin’ Mad’’ Murdock. Suus en ik vermoeden dat die homo is, hij had bij de Hot Springs 2 flesjes modder voor thuis gevuld, hij had een spijkerbroekhand tas bij zich, en hij kijkt naar het Eurovisie songfestival. Hij wist wel de leuke plekken te vinden en sprak redelijk Engels. Nu een verschilletje tussen  Indonesië en Nederland. Je kan hier voor 750.000 Rupiah omgerekend 48 euro je rijbewijs kopen. Moet je alleen een testje doen en prima. Dit zie je ook terug in het verkeer! Rijden kunnen ze niet, maar toch ook weer heel goed.

Morgen vertrekken we vroeg met de trein naar Yogyakarta, dit is een trein rit van minimaal 9 uur. Dus alles even in pakken en de batterijtjes weer opladen, en dan zo weer lekker slapen.

1. Pierre:
    6 mei 2019
    Je bent weer aardig gaan zitten voor je roman 😉 Leuk om te lezen wat je allemaal kunt doen en zien in zo’n korte tijd... voor nu slaap lekker en een goeie reis morgen naar Yogyakarta...
  2. Charon:
    6 mei 2019
    Leuk verhaal weer en mooie foto's! Vooral die met het masker is very sexy;) Heel veel plezier nog! Xx
  3. Daisy Jansen:
    6 mei 2019
    Wow mooie foto's zeg.. En gelukkig maar dat jullie de autorit hebben overleefd! Hopelijk is de treinrit morgen beetje comfortabel, 9 uur is best lang :|
  4. Corne:
    6 mei 2019
    Mooie foto’s..! Leuk dat jullie met die gids wat mooie plekken hebben kunnen zien..😉 hij heeft idd wat weg van Murdock.. goeie treinreis morgen..!
  5. Mitzi:
    Joehoeee!
    Ik zit met een lichte jetlag lekker jullie reisverhalen in te halen. Leuk om te lezen en mooie foto’s!! Lijkt me wel heel gek dat ze met jullie, als exotische verschijningen, op de foto willen! Hahaha. Wel spannend om met zo’n gids op pad te gaan, maar klinkt als een super leuke dag. Veel meegemaakt en gezien volgens mij, lekker moddermaskertje gedaan, leuk!! Have funnnnn en goede reis weer! X
  6. Janneke:
    6 mei 2019
    Gezellig hoor, zo’n reisverslag! Slaap lekker en goede reis morgen😘
  7. Kirsten:
    6 mei 2019
    Wat een leuke verhalen en mooie foto’s! Lekker genieten en succes morgen met de lange treinreis😉 Xx
  8. Tineke:
    6 mei 2019
    Wat een leuk verhaal, lijkt wel een hoofdstuk uit een reisboek. Suc6 met de treinreis morgen. 😘😘
  9. Oma en opa:
    7 mei 2019
    Je bent een prima verteller, een hoek schrijven, chapeau! Goede reis en genieten Mara. 'K ver wonder me dat je tussen door al dat rondtrekken nog de tijd kan vinden om jullie ervaringen op pa pier te zetten. Ik zie uit naar je volgende ervaringen Groetjes